יום שבת, 18 בינואר 2014

המדריך המלא לשיפוץ רהיטים באופן עצמאי


אני נשאלת רבות על שיפוץ רהיטים. שיפוץ רהיטים ישנים הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, והרבה אנשים רוצים לנסות לעשות זאת בעצמם.

מכיוון שאין כמעט שבוע בו איני עונה על מייל כזה או אחר בנושא שיפוץ רהיטים, החלטתי לכתוב פוסט שירכז את כל הטיפים החשובים למשפץ המתחיל וגם המתקדם בכדי שיעזרו לכם בבביצוע התהליך כולו, וכמובן יעזרו לכם להגיע לרמות גימור יפות.

שנתחיל?

ההתחלה היא כמובן שצריך רהיט. לעיתים מדובר ברהיט ישן שזקוק לתיקונים ושיפוצים לפני הצביעה, ולעיתים מדובר ברהיט חדש שרק רוצים לשנות את צבעו.

אני יוצאת מנקודת הנחה שמדובר ברהיט ישן, ולכן אפרט יותר שלבים טרם  שלב הצביעה.

ממש לפני הכל -

הדבר החשוב ביותר ברהיט ישן זה לבדוק קודם כל אם אין בו תולעי עץ. רהיט עם תולעי עץ יכול להביא נזק לשאר הרהיטים בבית, היות והן עוברות הלאה.

איך מזהים תולעי עץ? אם תראו ברהיט חורים זעירים בגודל ראש של סיכה או אבקה בהירה שמופיעה "משום מקום" בתוך הרהיט או מתחתיו תדעו בוודאות שיש ברהיט הזה תולעים, ואין טעם לרוץ ולמהר לשפץ אותו.

למעשה, יש שתי אפשרויות במקרה של תולעי עץ - האחת היא לקחת אותו למקום מתמחה בו מעבירים את הרהיט תהליך של עישון שמחסל את התולעים, והשנייה, קלה יותר, לזרוק אותו...

אני, באופן אישי, מעדיפה את האפשרות השנייה ועושה זאת בלי כאבי לב, היות ואני מעדיפה להיות רגועה לגמרי ולא לגלות הפתעות לא צפויות ביום מן הימים בשאר רהיטי הבית.

מתחילים -

מה צריך כאשר משפצים רהיט?

כלי עבודה - מכונת שיוף עוצמתית עם ניירות שיוף תואמים בכמה דרגות ליטוש, דבק נגרים איכותי, חומר מילוי לעץ לכיסוי פגמים וחורים, רולר, מכחול עבה ואיכותי, וכמובן - צבע ולכה לגימור יפה.


שלב ראשון - השיוף -

ראשית יש לשייף את הרהיט מכל שאריות הלכה הישנה, הלכלוך והשומנים שהצטברו עליו במשך השנים. אין חובה להגיע בשיוף לצבע העץ המקורי, אפשר בהחלט להסתפק בהסרת כל השאריות שפירטתי למעלה.

בתמונה הזו, לדוגמא, הרהיט עבר שיוף מסיבי והוא מוכן לצביעה. ניתן לראות בבירור כי לא כל הצבע המקורי הוסר. המקום היחיד בו היה לי חשוב להסיר את הצבע לגמרי היה הפלטה של המשטח שמעל למגירות, היות ורציתי אותה בגוון העץ.

הרהיט אחרי שיוף
הרהיט מוכן
אם אתם רוצים לראות עוד על תהליך השיפוץ של ארון הכלים הזה, תוכלו לגשת לכאן.

מתחילים בשיוף עם נייר הליטוש הכי עדין שיש כדי לראות את התוצאה. יש מקרים בהם כל השאריות יוצאות בקלות עם נייר שיוף עדין, ויש מקרים בהם יש צורך בנייר גס יותר.

חשוב לדעת שנייר גס יכול להרוס את העץ ולכן, אני ממליצה להתחיל שיוף תמיד עם הנייר הכי עדין שיש ולעלות בהדרגה ברמת ה"גסות" של נייר הליטוש עד שרואים את התוצאה המבוקשת. לאחר גמר השיוף בנייר לטש גס, חשוב להעביר ליטוש קל בנייר לטש עדין על מנת להחליק את משטח העץ לגמרי, היות ונייר הלטש הגס משאיר טקסטורה לא נעימה.

נקודה חשובה - יש רהיטים או חלקים בהם שלא ניתן לשייף עם מכונה מפאת עדינותם או צורתם (כמו למשל פיתוחים בעץ, עמודים עגולים וכדומה), או מפאת חוסר יכולת של המכונה להגיע לכל מקום, ולכן, במקומות ובחלקים אלה יש לבצע את השיוף ידנית. זו עבודה קשה יותר, אך לגמרי הכרחית.
הויטרינה שבתמונה, למשל, שויפה ברובה באופן ידני בשל הפיתוחים העגולים שבה. כמעט ולא היה שיוף של מכונה בעבודה של שיפוץ הויטרינה הזו.



לסיום, יש לנקות את הרהיט מכל שאריות אבק השיוף עם סמרטוט כותנה לח (עדיף חולצה ישנה).

אם אתם רוצים לראות את הויטרינה הזאת בתום השיפוץ, סעו כולם לבית של מיכל בהר אדר.... סתם, סתם, הסתכלו כאן.

תיקונים -

לאחר שהרהיט "חשוף" לגמרי בתום תהליך השיוף ניתן להבחין ביתר בירור בפגמים שבעץ ובחורים או בסדקים שדורשים תיקון.

אם מדובר בחורים או שקעים, יש למלא אותם בחומר המילוי ולהניח לו להתייבש. לאחר הייבוש המלא (כשעה שעתיים תלוי במזג האויר ובכמות המילוי), יש לשייף היטב את המקום עד לקבלת מראה אחיד, שנראה בעצם כאילו לא היה שם חור מעולם.

במקרה של סדקים, יש לפעול באחת משתי דרכים, תלוי בגודל ובמיקום הסדק. דרך אחת היא לתקנם בדבק תוך כדי הידוק במלחציים עד לייבוש מלא של הדבק, והדרך השנייה היא מילוי בחומר המילוי, שהיא עדיפה יותר במקרים של סדקים קטנים שנראים כחריצים.

כמובן שאם יש חלקים שבורים לגמרי יש להחליפם בחדשים. אם אינכם "מנגרים" בעצמכם, בכל עיר כמעט תמצאו נגריות שמספקות עצים וחיתוכים לפי מידה והזמנה.

הללויה, צבע -


לאחר כל העבודה הסיזיפית והמלכלכת, מגיע השלב הכייפי, שלב הצבע.
מלבד היותו השלב הכייפי, זהו השלב המשמעותי ביותר בתהליך השיפוץ היות והוא זה שיבלוט ראשון לעיני המתבונן.

אני באופן אישי משתמשת וממליצה גם לכם להשתמש אך ורק בצבעים על בסיס מים המיועדים לעץ - אוניאור של נירלט או פוליאור של טמבור.


אני לא משתמשת בצבעים המיועדים לקירות (בסגנון סופרקריל ודומיו) היות והתוצאה עושה עוול לרהיט, שנראה, בסופו של דבר, כמו קיר...

אז יש שיאמרו עכשיו שאוניאור ופוליאור יקרים יותר וזה בהחלט נכון, אך לדעתי כאשר משקיעים עבודה קשה ורוצים תמורה הולמת, יש להשקיע קצת יותר גם מבחינה כספית כדי לקבל אותה.

אוניאור ופוליאור מיועדים לעץ ועושים בו קסמים. סופרקריל וחבריו מיועדים לקירות ועושים בעץ שמות (בעיני לפחות...).

גם הלכה בה אני משתמשת היא על בסיס מים, שקופה של נירלט מסדרת האוניאור. וכן, היא יקרה, אבל זה חלק מהעניין שצריך לקחת בחשבון אם רוצים להגיע לתוצאות איכותיות.

לא להיבהל מהמחיר, זה מיכל של 3 ליטר, ניתן לקנות קטן יותר

ולמה צבע ולכה על בסיס מים את שואלים? מכיוון שהם ידידותיים יותר לסביבה ולתפעול, אין צורך בחומרים כמו טינר וטרמפנטין על מנת להסירם, מספיק שטיפה בברז המים בכיור, והכי חשוב - הם קלים להסרה בשיוף אם תחליטו לאחר זמן מה שבא לכם לשנות לרהיט את הצבע שוב.

יוצא דופן -

רהיט המיועד לחצר ולחוץ יש לצפות בלכה אחרת, שלא על בסיס מים, הנקראת יאכט ורניש. יש לקחת בחשבון שללכה זו יש גוון צהבהב המשפיע על הצבע הסופי של הרהיט, וכן יש לחדשה פעם בשנה בשתי שכבות לפחות על מנת להגן על הרהיט מפני פגעי הטבע המצטברים.


אז איך צובעים?

בכדי לקבל צביעה חלקה, ללא סימני משיכות או נזילות, אני ממליצה להשתמש ברולר.
אני משתמשת ברולר ספוג קטן פשוט ביותר שעושה את העבודה בצורה מושלמת. בפינות אליהן הרולר לא מגיע אני משתמשת במכחול עבה ואיכותי שלא מותיר סימני שערות ומשיכות מברשת.

יש לצבוע את הרהיט בכמה שכבות, תלוי בצבע הקודם שהיה לו וכמובן תלוי בבהירות הצבע החדש שבחרנו.

לעיתים מספיק שתיים-שלוש שכבות ולעיתים יש צורך גם בשבע-שמונה שכבות (וכן, היו לי כאלה רהיטים...).

תוספות -

צבע יסוד -

או בשמו האחר - צבע מקשר, הוא צבע שניתן למרוח על הרהיט לפני הצביעה בצבע שנבחר בכדי לסייע לו להיקלט יותר טוב על הרהיט. הוא לבן, והוא עוזר בעיקר במקרים בהם רוצים להבהיר רהיט כהה ולחסוך שכבות צבע של האוניאור/פוליאור.

מהניסיון שלי - השתמשתי בצבע כזה רק ברהיט אחת בלבד מתוך עשרות ששיפצתי, והסיבה לכך הייתה הרצון להבהיר. זה היה רהיט כמעט שחור שרציתי להפכו ללבן.

בשאר הרהיטים הסתפקתי בשיוף טוב, ולא בהכרח עד להסרת הצבע בכדי להגיע לגוון העץ המקורי, שהותיר בסיס טוב לקליטת הצבע החדש מבלי להשתמש בצבע מקשר.

אני יודעת, מהניסיון שלי לפחות, שניתן בהחלט לוותר על הצבע המקשר.

מראה מיושן -

אם מחליטים על שיוף הקנטים והפינות למראה גימור מיושן, יש להמתין לפחות 24 שעות לפני שיוף הקנטים כדי שהצבע לא יוסר במשיכה יותר ממה שהתכוונו מלכתחילה. לאוניאור ולפוליאור יש נטייה להתקלף כמו ניילון כשהוא טרי, ולכן עדיף להמתין, גם במקרים של קושי גדול בדחיית סיפוקים (ואני מכירה את זה מקרוב וממש יודעת על מה אני מדברת...).

אחרי שיוף הפינות למראה מיושן יש למרוח לכה שתקבע את המראה, והצבע לא ימשיך להתקלף מה"פציעות" של השיוף.


מדבקות ראב-און -

לאחר הצביעה ניתן לקשט את הרהיט במדבקות שמוסיפות חן ויופי לגימור. מדובר במדבקות מתגרדות שנקראות ראב-און.  יש להניח אותן על הרהיט במיקום הרצוי ועם מקל ארטיק (מגיע עם המדבקות) פשוט לגרד/לשפשף עד שהן יורדות מהניילון ונצמדות לרהיט.

גם עליהן, כדי לקבע אותן, יש למרוח לכה.

כיסא ששופץ ונצבע מחדש עם מדבקת ראב-און לקישוט בפאנל העליון
עגלה ומיטת בובה ששופצו ונעשה בהן שימוש במדבקות לעיטור
עוד פרטים על תהליך שיפוץ העגלה ומיטת הבובה תוכלו לראות  כאן.

וכך נראות המדבקות... את המדבקות שלי רכשתי בחנות של נתנאלה, יש לה מבחר גדול -


ציור על רהיט -

עם צבעי אקריל פשוטים, ניתן לצייר עולם ומלואו...


שילוב פסיפס או אריחים ברהיט -

בתהליך שיפוץ רהיטים ניתן גם לשלב אריחים או פסיפס שמוסיפים מימד אחר לגמרי והופכים רהיט עץ פשוט וסטנדרטי לפריט נוי מיוחד במינו, כי דבר אחד בטוח לגמרי - אין עוד כאלה...

שידה לפני...

שידה אחרי...
עוד תמונות ומידע על שלבי השיפוץ המלאים של השידה תוכלו לראות כאן.

שולחן גינה לפני...

שולחן גינה וכסאות אחרי...
ידיות -

ניתן ורצוי בהחלט להחליף ידיות לרהיטים כחלק מתהליך השיפוץ. השפע והמבחר של הידיות בחנויות הוא עצום, וניתן למצוא כמעט כל דבר. אם לא מוצאים את מה שמחפשים, תמיד ניתן לקנות ידיות עץ טבעי אותן אפשר לצבוע או לצייר עליהן כל מה שנפשנו חשקה, כמו למשל - ידיות אדומות עם נקודות לבנות... ;-)

ידיות קנויות

ידיות בעיצוב עצמי

חלקי ריהוט פנימיים -
כאשר מדובר בשידת מגירות או משהו בסגנון, אני אוהבת להשקיע קצת גם במראה הפנימי של המגירות, ואני מצפה אותו במדבקת טפט. את הטפטים הנדבקים ניתן לרכוש בחנויות היצירה השונות (אני רכשתי כמה גלילים באקוורל למשל, והמחיר הוא לפי מטרים - פחות מ - 20 ש"ח למטר).


השלב האחרון -

אחרי שהכל נשטף, נוקה והוחזר למקום, יש להכין קפה משובח, לשבת מול הרהיט ולהתמוגג ממעשי ידינו. כן, בהחלט מומלץ ורצוי להתלהב. אני, גם לאחר עשרות רהיטים, עדיין עושה את זה.

מקווה שעזרתי, ולו במעט, למי שצריך.

שיהיה בהצלחה,
יעל.

70 תגובות :

חיה שורץ אמר/ה...

תודה לך כשרונית חרוצה שלי, העשרת אותי בהמון מידע חשוב ופרקטי.
אני מלווה את הבלוג שלך כבר כמה שנים וחלק מהרהיטים שחידשת כבר ראיתי, והתלהבתי מאד !!
עלי והצליחי !!

אנונימי אמר/ה...

את השראה!
חוצמיזה שאת משמחת אותי עם כל פוסט.
תודה לך על המידע!!!

אסנת חזן אמר/ה...

תודה רבה על ההסברים המפורטים והטיפים.
זה פוסט "גזור ושמור". הדפסתי, שמרתי קישור, אני יודעת לאן לחזור כדי למצוא אותו ובהחלט איעזר בו כשאשפץ את פינת האוכל שלנו.
תודה רבה!!!

אנונימי אמר/ה...

מ. ע. ו. ל. ה.
תודה רבה!!
יש לך ידי זהב ומוח יהלום!!
:-)
יפעת

רקבשמחה אמר/ה...

תודה רבה!!!
בהחלט גזרתי ושמרתי :)

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה יעלי! את נשמה!
פולינה פרידמן

יפעת אמר/ה...

איזה יופי! את פשוט קוסמת!!
שמתי לי את הפוסט שלך במועדפים :)

יפעת

טליה אמר/ה...

וואוו, איזו רשימה מבורכת, עדיין לא הספקתי לקרוא את כולה, אלא רק לרפרף... מחכה להגיע הביתה לאחר העבודה ולקרוא בנחת.
כבר יש לי שאלה... למה הכוונה בחומר מילוי בסעיף תיקון פגמים?
תודה גדולה על הרשימה הזו, אין עליך!

מיכל קנבל אמר/ה...

עכשו אני מבינה למה יש אנשים מחוץ לבית שלי.... סתם סתם. פשוט מהממת, לגזור ולשמור!!!! תודה על ההדרכה וההסברים!

Tal אמר/ה...

איזה הדרכה מעולה!!!!!!!!!!!!
נכנס ישר לפינטרסט שלי.. חח
תודה :)

יעל אמר/ה...

טליה וכולם - חומר מילוי לתיקון פגמים זהו כמו שפכטל למילוי סדקים וחורים בעץ, הוא נמכר בשפורפרות כמו משחת שיניים ועלותו כ - 20 ש"ח. יש בכל הגוונים של העץ, אך אני ממליצה לקנות בגוון הטבעי כיון שהכי נוח לכסות אותו בכל גוון שצובעים.
יש של כל מיני חברות, ובתמונה הראשונה צילמתי דוגמא של אחד כזה שיש ברשותי.
בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

יעל, מדהים. אני נהנית כל כך לקרוא את הבלוג שלך, והרהיטים נהדרים!. יש לי שאלה: בחדר הילדים יש ארון קיר (דירה שכורה) חום. אני רוצה להפוך אותו לשמנת אבל לא אטום. שייראו את עיני העץ.. זה בכלל אפשרי גם להבהיר כל כך אבל גם שייראו את העץ שמתחת? יש לך המלצה על סוג הצבע למשימה כזו? תודה רבה!

Unknown אמר/ה...

מדהימה , איזו השקעה . ישר כוח ותודה על השיתוף והנתינה ...

יפה אמר/ה...

מקסים. תודה. באיזו משייפת את משתמשת?

ליליאת אמר/ה...

איזה רשומה נהדרת, אולי עכשיו זה יעשה לי חשק לשפץ את שני הרהיטים שמחכים לי....

Shlomit Sela אמר/ה...

תודה על הפוזט - בהחלט עוזר ומעורר השראה.
ואם אפשר - אני מחפשת בנרות הדרכה באינטרנט לטכניקת הדבקת האריחים, כמו בשידה שהצגת (כי מעולם לא עשיתי דבר כזה). האם תוכלי להפנות אותי להסבר כזה?

תודה!
שלומית

יעל אמר/ה...

שלומית - לא צריך טכניקה... יש דבק לאריחים שנקרא שרמיק. את מורחת אותו על המשטח שאת רוצה להדביק עליו ופשוט מדביקה את האריחים. לסיום, כשהכל יבש, את מורחת על הכל רובה כדי שתמלא את החריצים. כשהרובה מתייבשת, נקי אותה עם ספוג או סמרטוט לח וזהו :)
בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

תודה!!!!!
איזה כיף!
ועדיין יש לי שאלות..
- האם ניתן לוותר על השיוף ולמרוח צבע מקשר כתחליף?
- מה עושים עם רהיט פורמייקה? (משהו לילדים, לא לסלון..) האם ניתן לצבוע מעל הפורמייקה?
- ואחרון- היכן קונים אבנים לפסיפס?
תודה, מירי

ריבי מהמעבדבדה אמר/ה...

אליפות! עכשיו אני רק צריכה לסדר לי מקום לשיפוצים....

לימוריתה אמר/ה...

את אלופה!
תודה רבה על השיתוף, ההסבר המפורט
במקצועיות, הפוסט נשמר במועדפים.

רחלי גזית אמר/ה...

אחלה פוסט. אהבתי במיוחד את פירוט השלב האחרון והחשוב מכולם :-)

מושית10 אמר/ה...

תודה על רשומה ברורה, מפורטת ויפיפייה. תודה על ההשקעה לפרטי פרטים.

אביבית- הכל טוב אמר/ה...

פוסט מעולה! נהניתי מאוד.

קואלה22 אמר/ה...

פוסט נפלא!
תודה על השיתוף מהניסיון הרב שצברת :)

caspit אמר/ה...

אין לי מספיק מילים להגיד לך כמה אני מודה לך על המדריך הנהדר הזה!!!
את כל כך מוכשרת וחרוצה, ויש לך טעם פשוט נפלא, תודה!!!

יעל - קונדסונים אמר/ה...

איזה פוסט מעלף. תודה על כל הטיפים.

יעל אמר/ה...

מירי - לא הייתי מוותרת על השיוף גם בשימוש בצבע מקשר. גם הוא חייב אחיזה ברהיט, וזה מה שהשיוף עושה.
לגבי פורמייקה - ניתן לשייפה (יש לה ריח נוראי), למרוח עליה מקשר ואז לצבוע. ולמרות זאת, היא לעולם לא תיראה כרהיט עץ מלא.
אבני פסיפס - ניתן לרכוש שאריות בחנויות שמוכרות אריחים למקלחונים/אמבטיות וכו'.
לאנונימית עם ארון הקיר - ניתן בהחלט לשייף עד גוון העץ, רק שזה קשה. ו"עיניים" לרוב תראי ברהיטים שעשויים מעץ אורן. לגבי הצבע - יש צבעים שנקראים "צבעי וואש" שהם כאילו שקופים אבל בכל הגוונים. את אותו אפשקט את יכולה לקבל על ידי דילול מסיבי של כל צבע רגיל במים.
יפה - אני משתמשת במשייפת חשמלית מקצועית של חברת בוש, אבל המגוון בשוק רחב מאוד.

רביד פלג אמר/ה...

סאחתיקה עלייך. זה פוסט גזור ושמור לחיים !

תודה על שיתוף יקר מפז

שרון רותם אמר/ה...

מעולה את! איזה פוסט נפלא ושימושי.
תודה

שושנה אמר/ה...

תודה רבה רבה על רשומה מחכימה.
סוף סוף הדרכה מסודרת ורהוטה על שיפוץ רהיטים, מלאה בדוגמאות יפהפיות מעשה ידיך להתפאר.
ד"א - איך חתכת את האריחים שהדבקת על השידה?

שושנה

יעל אמר/ה...

שושנה - תודה לך, ולגבי חיתוך האריחים, את בטח תצחקי, אבל מצאתי בית בתהליך בניה שבדיוק מרצפים בו, ונכנסתי פנימה וביקשתי מהרצף שיחתוך לי לפי הסימון ☺

נורית אמר/ה...

במקרה הגעתי לבלוג שלך ומיד נרשמתי כדי לקבל עידכונים שוטפים .
הספקתי רק לקרוא את המדריך המלא לשיפוץ ותודה על המידע החשוב שאוכל להעזר בו בעתיד .
לפני כמה ימים סיימתי לצייר על ארונית בדיוק כמו הארונית עם הפסיפס .
חבל שאין אפשרות לצרף תמונה .
את הארונית שלי מצאתי ביד 2 וכבר ראיתי כמותה במרחבי האינטרנט .
מקווה בסוף השבוע למצוא זמן ולשוטט בבלוג שלך .
תודע על המידע .
נורית

יעל.קיפודים אמר/ה...

פוסט "גזור ושמור" משובח...
תודה - ממש נפלא!
(כמה סבלנות יש לך :) )

חתולי8 אמר/ה...

רשומה מקצועית ונהדרת! רק שעכשיו אני עוד יותר יודעת שאין ולא יהיה לי אומץ להתעסק בזה......
שומרת בכל זאת! לכי תדעי....

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה! אנסה את האפשרות של צבע מדולל.

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה!
עזרה גדולה שבאה בזמן לפני שיפוץ רהיט.
את כשרונית ברמה!
תודה
קרן

Unknown אמר/ה...

פוסט מעולה! תודה רבה!
אם אפשר להזמין פוסט הרחבה על תיקונים לרהיטים...

אילת אמר/ה...

יופי של עבודות!!!
מלאות דמיון וצבע.
כייף כייף כייף :)
תודה על השיתוף..

אנונימי אמר/ה...

היי יעל,
הכל על כך יפה אצלך!
רציתי לשאול, יש לי כוורת גדולה ממש ושולחן כתיבה, שניהם מסיביים ומעץ מייפל משובח.
בזמנו צבעתי אותם בצבע ווש צבעוני ולכה שקופה מעל. כעת הבת שלי רוצה לשנות את צבעם.
האם אני חייבת לשייף לפני את הלכה או שאני יכולה להשתמש בצבע אטום ואז אוכל לדלג על השיוף? אם כן אפשר, אז באיזה סוג צבע לבחור?
תודה
שיר

יעל אמר/ה...

הי שיר,
אני מניחה שהשתמשת בצבעים על בסיס שמן ולכן את חייבת להסיר את שכבת הלכה כדי שהצבע הבא יקלט היטב.
גם אם השתמשת בלכה על בסיס מים, רצוי להעביר שיוף קליל לפני צבע חדש, ללא קשר לסוג הצבע - אטום או שקוף.
בכל מקרה, לגבי הצבע החדש אני ממליצה לבחור בצבע ובלכה על בסיס מים בלבד, ולא לגעת בכלל בצבעים על בסיס שמן.
שיהיה בהצלחה,
יעל.

אנונימי אמר/ה...

תודה יעל, הבנתי שאין מנוס משיוף...
עוד שאלה ברשותך, את הכוורת והשולחן צבעתי בזמנו בצבע ווש שקוף למחצה בגווני צהוב וכתום .
הייתי רוצה לאחר הסרת הלכה לצבוע שוב בצבע ווש שקוף למחצה בגגוני הלבן שמנת כי העץ פשוט יפהפה (יש בכלל גוונים כאלה בצבעי ווד ווש?) אבל נראה לי שלא אוכל לצבוע בצבע בהיר יותר ממה שיש לי היום בצבעי ווש אלא רק אם אסיר ביסודיות את כל הצבע ולא רק הלכה, אני צודקת ?
ואם אכן כן אאלץ לצבוע בצבע פוליאור בגוון שמנת וכל הדוגמא היפה של העץ תעלם כלא היתה...
מה היית עושה במקומי יעל?
תודה
שיר

יעל אמר/ה...

שיר,
כתבי לי למייל עם תמונות ואעזור לך.
yaelel@inter.net.il

אנונימי אמר/ה...

שלום יעל,
אני רוצה לצבוע שרפרף פשוט מעץ (נמצא בשימוש יומיומי ומטפסים עליו). תכננתי לצבוע אותו בצבעי אקריליק, על חלקו להדביק מפית עם דבק מפיות ולסיום לצבוע בלכה על הכל כדי שישמר וכדי שיהיה אפשר לנקות אותו. באיזה לכה כדאי להשתמש? תודה

יעל אמר/ה...

הי,
אני ממליצה על לכה של אוניאור על בסיס מים, כפי שפירטתי בפוסט.
בהצלחה!

נועה אמר/ה...

היי רציתי לשאול,
אם יש לי תריס עץ ישן בצבע ירוק סדוק ומשופשף והוא כבר יפיפה כי הוא מתקלף. אז אני לא רוצה לשייף אותו ולצבוע בצבע חדש.. האם רק כיסוי בלכה יעצור את ההתפוררות וישמר את המראה? או שיש עוד משהו שצריך לעשות?

יעל אמר/ה...

הי נועה,
כמעט מדוייק. את החלקים הממש מתקלפים גם לכה לא תעצור, לכן את חייבת קצת שיוף עם נייר עדין ביותר, בעיקר להסרת החלקים שכבר לא על העץ ולהסרת שאריות אבק, ולאחר מכן לכה.
עשיתי את זה בדיוק לתריס שיש לי בבית ומופיע בפוסט - סוגרת פינות, את יכולה למצוא אותו בחיפוש או בקישור -
http://yaelel.blogspot.co.il/2013/12/blog-post_22.html
בהצלחה!

קובי אמר/ה...

יעל שלום!
ברצוני לצבוע רהיטים חדשים שאני בונה מעץ אורן ואני רוצה שהם ייצאו מבריקים וחלקים האם אני צריך לצבוע תחילה בצבע יסוד לבן ואז צבע לבן ובאיזה סוג צבעים את ממליצה האם על בסיס מים כמו בפוסט או על בסיס שמן ואני מתכוון בשאלתי גם לצבע יסוד וגם לצבע הסופי הלבן.
ושאלה נוספת האם קיים צבע סופי לבן בגימור מבריק שאת ממליצה.

יעל אמר/ה...

קובי,
אם העץ חדש לגמרי ולא היה צבע קודם או לכה, אין צורך במקשר.
לגבי צבע על בסיס שמן - מבחינתי לא קיים כזה צבע. עונש להתעסק איתו, עונש יותר גדול לנקות אותו, ועונש להסיר אותו אם רוצים שינוי.
לגבי ברק - תשתמש בלכה מבריקה, שתיים שלוש שכבות ויש לך ברק.
בהצלחה!!
נ.ב.
אם אתה מחפש גימור כמו של חנות, זה לא יקרה בצביעה רגילה, לשם כך יש לעשות צביעה בתנור אצל איש מקצוע.

אנונימי אמר/ה...

תודה על העזרה.
אם אני רוצה לשנות צבע של רהיט קיים שעשויי מעץ אורן מצבע חום לצבע לבן או שמנת אז מה את ממליצה כמו בפוסט לפעול לפי מה שעשית לספרייה?

יעל אמר/ה...

אכן, תסתכל ברהיט הראשון (ספריה/שידת כניסה) והשני (הויטרינה) שבפוסט.
שיוף טוב, שלא חייב להוריד את כל הגוון החום אלא רק את הלכה והלכלוך שהצטבר במשך השנים, ואז צביעה בשמנת בכמה שכבות.
בהצלחה!!

הדס אמר/ה...

הי יעל,
אני מעוניינת לרכוש מכונת ליטוש לצורך שיפוץ רהיטים ישנים. הייתי שמחה לדעת אם יש לך המלצה למכונה כזו והאם יש תכונות ספציפיות שחשוב לבדוק במכונה. למשל - האם חשוב שיהיו מספר דרגות של מהירות? האם רצוי שראש המכונה יהיה בקוטר מסויים או בצורה מסויימת (עגול, עכבר וכו). תודה רבה!
הדס

קובי אמר/ה...

שלום יעל
תודה על הכל את אלופה ברעיונות ופתרונות.
תודה ויום טוב
קובי

קובי אמר/ה...

שלום יעל
תודה על הכל את אלופה ברעיונות ופתרונות.
תודה ויום טוב
קובי

קובי אמר/ה...

ערב טוב יעל
תודה על כל העזרה שלך את כישרונית ומזל שיש אנשים כמוך.
תודה!
קובי

אנונימי אמר/ה...

ערב טוב יעל
תודה על כל העזרה שלך את כישרונית ומזל שיש אנשים כמוך.
תודה!
קובי

יעל אמר/ה...

הי הדס,
יש כמה סוגים וצורות של מכונות ליטוש.
בתחילת דרכי היתה לי את המכונה המלבנית שצריך לשים לה נייר שיוף שנמכר כסרט ונתפס בקליפסים.
היא נחמדה לדבר או שניים, לא לעבודות רציניות, ושיטת החלפת הנייר בה מעצבנת.
היום יש לי את המכונה העגולה של בוש, שמצמידים אליה נייר שיוף בסקוצ', ואין מה לומר, זו ליגה אחרת.
גם לבוש יש דגמים לשימוש ביתי ויש לשימוש מקצועי, השאלה היא מה את מחפשת, ומהי מידת השימוש שלך תהיה.
אם את מתכוונת לעבוד הרבה, לכי על המקצועי מההתחלה. אין טעם לרכוש משהו פשוט (כי הוא זול יותר בד"כ), ואח"כ להחליף.
אין משמעות בעיני למספר המהירויות של המשייפת, היות וגם כשיש מהירות אחת בלבד, את יכולה לשלוט במהירות באמצעות הלחיצה שלך, כל עוד את לא מקבעת את כפתור ההפעלה.
בהצלחה!

גלי אמר/ה...

היי יעל, שאלה.. הכלבה שלי כרסמה את הידית של הכורסא. האם דבק שפכטל יכול למלא את החלקים החסרים ולהראות כאילו לא קרה? והאם אהיה חייבת לצבוע מעל (כי הידיות בצבע הטבעי)?

יעל אמר/ה...

הי גלי, קצת קשה לי לייעץ בלי תמונה היות ואיני יודעת מהי מידת הנזק, אבל בעיקרון, יש חומר מילוי לעץ (לא דבק שפכטל), שמגיע בכמה גוונים, גם בגוון הטבעי.
מלאי את החורים ולאחר הייבוש שייפי עם נייר שיוף עדין לקבלת מראה אחיד.
לדעתי, גם כשהמראה טבעי, יש ציפוי לכה כלשהו על העץ, ואת זה תוכלי לראות אחרי, לפי ההבדלים בגוון.
בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

הי יעלי, מאוד אוהבת את מה שאת עושה! אני כבר אחרי שדרוג ושיפוץ של כמה רהיטים בבית אחרונות מטבח. כעת אני רוצה לצבוע שידה ורציתי לשאול איך ניתן לצבוע את ידיות המתכת של הארונית? אני רוצה להפוך אותן מפלדה סתמית הצבעוניות. אשמח לתשובה! רבקה

יעל אמר/ה...

הי רבקה, תודה רבה!
ולעניין הידיות - ספרי צבע על בסיס שמן יהפוך כל ידית לססגונית.
בהצלחה!

שיר אמר/ה...

היי יעלי,
לאחר העצות הטובות שלך, אזרתי אומץ ו...כח ושייפתי וכבר צבעתי בצבע יסוד את שולחן העץ שבצבע כהה.
כעת אני רוצה לצבוע בפוליאור על בסיס מים בצבע לבן, אבל בא לי לבן שמנת , על איזה גוון את ממליצה ממניפת הצבעים של טמבור כדי להגיע לגוון לבן שמנת? (לא בא לי לבן שלג)

אשמח לתשובה
שער

אנונימי אמר/ה...

יעל, איזה בלוג כיפי ומועיל!

יעל אמר/ה...

הי שיר,
דברי איתי בערב ואומר לך את שם גוון השמנת בו אני משתמשת.
054-6260062
יעל

אנונימי אמר/ה...

היי
רציתי לדעת איך מנקים שאריות צבע על בסיס שמן מדלתות זכוכית?

יעל אמר/ה...

הי,
תנסי עם טינר או טרמפנטין. שימי קצת על סמרטוט ונגבי.
אגב, ניסית את ספוגית הפלא? לא ניסיתי במקרה כזה כי איני עובדת עם תבעים על בסיס שמן, אבל שווה לנסות מכיוון שמזכוכית יותר קל להסיר צבע...
בהצלחה!

אנונימי אמר/ה...

איך לעשות את השיוף בקצוות למראה ישן/משופשף? לא ראיתי הסבר מדויק. אשמח לכך

יעל אמר/ה...

יש הסבר מדוייק לשיוף - הסתכלי תחת הכותרת "מראה מיושן"
בהצלחה!

Unknown אמר/ה...

יעל שלום!
יש לנו ארון mdf ששייפנו את הלכה שהייתה עליו. אנו מעוניינים לצבוע אותו בשמנת וליצור אפקט יישון כפי שאת עשית. בחנות אמרו לי שאני חייבת לצבוע קודם בצבע המקשר כדי שהצבע שמנת על בסיס מים ייתפס על הmdf. האם אני יכולה לעשות את אפקט היישון בעזרת שיוף הפינות ולחשוף את צבע הmdf גם לאחר שאצבע אותו בצבע מקשר ובצבע שמנת על בסיס מים? או שצריך לשים בין שכבת הצבע המקשר לצבע שמנת צבע אקרילי חום? אם כן, האם צבע אקריליק פשוט של ציור יכול להתאים למשימה?
תודה רבה! רונית

יעל אמר/ה...

הי רונית,
אם שייפתם את הלכה היטב, אין חובה להשתמש במקשר.
אבל אם תחליטי להשתמש במקשר, קנו רק מקשר על בסיס מים, ולא על בסיס שמן.
אין בעיה לשייף אותו, הוא מתנהג בדיוק כמו הצבע. מה שתראו לאחר השיוף זה צבע ה-MDF שהוא לא משהו, אז אם את רוצה חום בפינות, צבעי בחום, עברי על הצבע החום עם נר, וכסי הכל בשמנת. בשיוף העדין יתגלה הצבע החום.
לגבי הצבע הכללי לרהיט - ממליצה להשתמש אך ורק בצבע לרהיטים- אוניאור או פוליאור.
את הצבע החום, מכיוון שה מעט, את יכולה להשתמש באקריל הקטן שנמכר בחנויות היצירה.
בהצלחה!
אה, ו - בלי לחץ... יש לי עוד כמה דברים בדרך עד שאני מגיעה לכאן ☺

Unknown אמר/ה...

תודה רבה!!